2,5 maand op Lanzarote

2 januari 2017 - Puerto del Carmen, Spanje

Als eerste een gelukkig nieuwjaar!

Ik heb een hele tijd niks geschreven en zat te twijfelen of ik nou wel nog een blog ging maken voor maar "10 weken". Nou, ik zit nu alweer in mijn laatste week hier op Lanzarote want vertrek aanstaande zaterdag. Maar ook dit was weer een avontuur op een prachtig eiland! Dus genoeg te vertellen.

Wat betreft de werkzaamheden, die zijn nagenoeg hetzelfde als op Kefalonia! Meetings, bezoeken, airport, administratie enzovoort. Heb hier wel alleen de Nederlandse en Belgische gasten.

Even kort: 3 grote badplaatsen: Puerto del Carmen, Playa Blanca en Costa Teguise. Nog wat andere plaatsen ook hoor maar niet echt heel groot xD Ons team met 5 personen (3 Belgen en 2 Nederlanders) zit verspreid over die 3 plaatsen, Ik zit vooral in Puerto del Carmen en wat hotels in Playa Blanca.

Zelf woon ik ook in Puerto del Carmen, in een appartement en deel dit met mijn 2 Belgische collega's. In het begin ongelofelijk wennen aangezien ik gewend ben al 5 jaar op mezelf te wonen en ook in Kefalonia een eigen studio had. Maar t ging allemaal goed en het is nog steeds gezellig. En na 10 weken pak je toch wat Belgische woorden op. Soms klinkt zo schattig haha."niet met mijn voeten spelen" betekent iets van: Probeer mij niet voor de gek te houden. Iemand zij zelf "potverkoffie", dat is dus de brave versie van ons g***********e (vul maar in). en nog wat andere voorbeelden.

Omdat dit eiland veel drukker is werken we met een veel groter TUI team. Nederland, België, Duitsland, Frankrijk, Noorwegen, Zweden, Finland (Leuk taaltje;p)

Lanzarote is een klein eiland maar altijd druk en veel populairder dan Kefalonia. Ik vind dan de organisatie hier ook veel beter. Groot voorbeeld met de transfers. Ik was niet anders gewend dan dat 1 mevrouw op Kefalonia zich de pleuris werkte om alle transfers te doen. Hier is het één groot extern bedrijf die hier voor zorgt. Wat ook voor veel meer rust zorgt is het contactcenter. Eerst stond in alle mappen in de accomodaties je persoonlijke telefoonnummer, met als gevolg dat je continu gebeld kon worden. Nu is er een contactcenter die alle oproepen opneemt. Natuurlijk hebben we een noodnr die ook in de map staat en die rouleert elke week van collega. Dat is iets anders dan 2,5 maand lang  in bezit xD

Ook wat betreft hotels is het heel anders. Waar in Kefalonia heel veel kleine studio en appartementen complexen zijn, zie je hier gigantische luxe hotels en resorts. En die zijn echt mooi. Kijk mijn ogen uit! Natuurlijk zijn er ook kleinere complexen aanwezig. Ook het vliegveld is hier veeeel groter. Waar ik dus in Kefalonia 5 incheckbalies gewend was, vindt je er hier 45! Alles is groter, meer werknemers dus een betere organisatie. Zo zie ik het nu als ik alles vergelijk.

Natuurlijk komen er veel nieuwe situaties op mij af en dat zijn allemaal uitdagingen. We werken hier toch weer wat anders, dus was even doorbijten maar hee daar leer je alleen maar van (: Ik heb 3 verschillende teamleaders / managers gezien. Hazel heb ik het langste mee gewerkt en die komt dus ook uit Middelburg. Ze herkende mij zelfs nog van de opleiding. In ieder geval, een top mens! Weer een stuk verder ontwikkeld. De temperatuur lag hier elke dag rond de 22. Soms wat warmer en soms wat koeler. Dus loop nog steeds lekker in een shirt en korte broek. 'S avonds toch een lange broek aan doen en een vest haha.

December staat natuurlijk in het teken van kerst en oud en nieuw en TUI zorgde voor een leuk feest in een groot hotel. Zelf organiseerde we met wat andere collega's een feestje in het appartement. En wat voor één! Hier gaat het werk door, ook op kerstmis en ook op op nieuwjaar. We hadden gewoon meetings en airport en het was een wazige kerst voor mij. Met dank aan een goed fees dus! Kerst in een shirt en korte broek dus want het was lekker weer. En de stad had een optocht op de grote boulevard hier. Erg leuk om te zien! Bij oud en nieuw lekker uit eten geweest, wat drinken thuis en daarna de stad in. Het is niet echt een party eiland maar voldoende aanbod om even los te gaan of een drankje te doen.

Maar waar ik het meest van onder de indruk ben, is Lanzarote zelf! Wat een prachtig eiland. Dat had ik van te voren niet verwacht. Had mijzelf wat ingelezen en een reisgids gekocht. Las wat over vulkanen en tunnels. Wekte mijn interesse maar eerst zien dan geloven. En de eerste week mocht ik natuurlijk weer mee met verschillende excursies en had dan al snel een indruk van het eiland. Wauw!
Het Timanfaya Nationaal Park is het absolute hoogtepunt met prachtige maanlandschappen, kraters, lavatunnels en geisers! Je kan er alleen maar door met een bus en niet lopend of auto. Zo blijft het park intact. Tussen 1730 em 1736 zijn hier de meeste vulkanen uitgebarsten en het ziet er indrukwekkend uit.
Maar natuurlijk is heel het eiland vulkanisch en zie je overal waar je rijdt vulkanen boven je uit rijzen. Heel vet!

Een heel belangrijk man was Cesar Manrique, die ongelofelijk veel voor het eiland heeft betekent. Waar op andere Canarische eilanden alles is volgestampt, heeft hij er voor gezorgd dat Lanzarote zijn eigen karakter heeft gehouden:
1. Alle huizen, complexen zijn wit (originele kalkkleur is behouden)
2. Huizen en hotels niet meer dan 4 verdiepingen hoog.
3. Geen reclameborden langs de weg.
4. Enorm veel rotondes en weinig stoplichten.

Op andere Canarische eilanden zal je deze regels niet vinden. Dat maakt Lanzarote erg uniek en heel tof om er voor een tijd te leven.

We bieden erg leuke en interessante excursies aan voor onze gasten om veel van het eiland te laten zien. Van ruige kliffen (Los Hervideros), groen algenmeer (El Golfo), zoutpannen, lavatunnel (Cueva los Verdes), lavatunnel inclusief meer met albinokreeften (Jameos del Agua), cactustuin (Jardin de Cactus) tot boottochten naar Fuerteventura wat op een half uur afstand ligt en noordelijk eiland La Graciosa. Duiken, snorkelen, wandelen, fietsen, paragliden, surfen.. allemaal mogelijk! Op Fuerteventura ben ik ook een dag geweest.

Probeerde vaak op een vrije dag iets te doen. Vaak met een excursie mee of stuk wandelen, dierenpark, kamelentocht, genoeg gedaan in ieder geval!

Het eten is ook erg lekker. Gaan toch redelijk vaak ergens wat eten of bestellen wat pizza.

Mocht je nog niet op Lanzarote zijn geweest en erg van natuur en cultuur houden, raad ik het absoluut aan. Het warme weer is ook erg prettig haha!

Zaterdag vlieg ik weer naar Nederland om 2 dagen adem te happen. Daarna door naar Noorwegen voor mijn eigen vakantie. Kayaken, noorderlicht safari en snorkelen tussen orka's. Kan niet wachten!
Het kan zelfs goed zijn dat ik eind januari of begin februari naar Lapland vertrek om daar mijn oude teamleader uit Kefalonia op te zoeken. Hij zit daar nu voor TUI. Huskytochten, sneeuwscootersafari, ijsvissen, rendierfarm. Lijkt mij fantastisch. Na 7 maanden in de warmte te hebben gewoond kan ik weer wat kou gebruiken!

In april staat Kreta op de planning. Terug naar Griekenland. Op naar de volgende uitdaging.

Bekijk de foto's van Lanzarote en geniet!

1. Jan en Lukje:
    2 januari 2017
    Heb weer genoten van je reisverhaal, wat kun je het toch prachtig verwoorden. Jij natuurlijk ook een heel fijn en gezond 2017. Wij hopen dat je door blijft gaan met je blog.
    Groetjes en kusjes Jan en Lukje.
  2. Jacqueline Persoon:
    2 januari 2017
    Super verhaal. Je bent het eiland echt aan het verkopen. Ik kan proeven Hoe je geniet. Geweldig dat je al de problemen het hoofd kan bieden en ook andere helpen. Je wereld is heel groot geworden! Ga zo door
  3. Joleen:
    2 januari 2017
    Wat leest dat weer lekker weg. Je mag wat mij betreft veel vaker een stukje schrijven over al je belevenissen onderweg! Genieten wij ook van :D ennuh.... fijne vakantie straks.... (met reisverslag svp)
  4. Marjan:
    2 januari 2017
    Wat heb je nu toch een topjob! Echt helemaal iets voor jou! Heb genoten van je verslag. Wens je een onvergetelijke, toffe vakantie in Noorwegen; heb van de week een cruise geboekt voor juni (ga samen met Netty, die je vast nog wel kent) vanaf Amsterdam langs de Noorse fjorden naar Spitsbergen; zal het ietsje rustiger aandoen dan jij!!! ENJOY ADRIAN,
    Liefs Marjan.
  5. Bram Brouwer:
    3 januari 2017
    ziet er weer tof uit kerel,
    Ik zou er zo naar toe gaan als ik het hoor.
    lijkt mij een goed overwinter adres.