50 shades of white, modderpoelen en relaxen

18 maart 2020 - Húsavík, IJsland

Dag 6:

De roadtrip brengt ons naar het oosten met mooie routes langs de kust en via de bergen. We maakten zo nu en dan een stop om de benen te strekken en van de uitzichten te genieten. Is wel nodig met een route van 4 uur.

We stopten onder andere bij Vestrahorn en Stokksnes. Verplicht was een kleine entree te betalen maar we kregen er veel mooie natuur voor terug. Degene die heeft besloten een oude piano neer te zetten voor Vestrahorn, wil ik bedanken want het maakt de plek een stukje unieker dan die al was en levert weer mooie plaatjes op. Ook wisten we dat er een vikingsdorp was nagebouwd die gebruikt werd voor een film. Die film is blijkbaar nooit uitgekomen maar het dorp is nooit afgebroken. Ik kreeg direct zin om Vikings verder te kijken!

Ik werd voor de 2e x deze reis geconfronteerd met de weer condities onderweg toen we een auto gekanteld langs de weg in de sneeuw zagen liggen. Politie scheurde met een rot vaart voorbij om te helpen. Paar dagen geleden zagen we een auto schuin in de sneeuw liggen, te hard door de bocht gegaan was de conclusie. Gelukkig zijn Teun en Sathya mijn extra 4 ogen en houden alles onderweg ook in de gaten. Onderweg verbaasden we ons over dorpjes die opeens op doken na uren niks van huizen gezien te hebben. Ook het dorp waar ons volgende hotel was, was er zo eentje met een bijzondere geschiedenis. Er was een hele tentoonstelling gewijdt aan de visserij en leefwijze.

Dag 7:

We checkten uit en vervolgden onze trip meer oostelijker. En het werd nog meer "into the wild" dan we al hadden gezien. Rijden door de bergen levert spannende momenten op wanneer je letterlijk alleen maar wit ziet om je heen en een zicht hebt van minder dan 30 meter. Rustig rijden, lichten aan en proberen tussen de gele paaltjes die nog een beetje te zien zijn, te blijven. Wat een avonturen! En dan plots, het dorp dat we zochten, ergens in het niets, afgesloten van de wereld: Seydisfjördur. Een prachtige naam die makkelijk in een fantasy film past.  Hier een wandeling gemaak naar een meer aan het zwarte strand en voordat er weer een storm opkwam, toch maar door naar ons appartementje in Egilsstadir.

Dag 8:

Door veel onbegaanbare wegen die we elke dag bijhouden via safetravel.is, viel onze hike naar een waterval, letterlijk in het water. Dan maar relaxen want 5 min van ons vandaan zat Vök Baths. Geothermische baden in de buitenlucht van gemiddeld 40 graden. Heerlijk ontspannen terwijl je naar bergtoppen kijkt en het 3 graden is. Na de intensieve dagen, kwam dit goed uit! Na 4 uur hadden we het toch weer gehad met dat niks doen en zochten we de wandelschoenen op om toch maar die waterval te vinden. Het weer was redelijk opgeklaard en we na een stijle hike werden we beloond! We sloten de dag af met een pizza want we koken af en toe, gaan soms naar een restaurant dus dan mag dit ook wel eens!

Dag 9:

Nog meer naar het noorden met de gebruikelijke avonturen onderweg met de sneeuw en slechte weersomstandigheden. Koppie erbij en je niet gek laten maken. Die Dacia Duster is toch een krachtpatser merken we. Wat ik nog niet heb verteld is dat er soms uit de douche een rotte eigeur komt. Dit is zwavel. En normaal in IJsland. In de auto ruiken we dat dus ook en kwamen we langs Hverir, een geothermische locatie met borrelende modderpoelen en stomende fumarolen die zwavelrijk gas uitstoten. Rotte eieren lucht in het extreme en ja, wij wilden dat van dichtbij zien. Best indrukwekkend die grote stoomwolken maar die stank was niet te verdragen. Lopend door die poelen zakte je weg in een soort van bruine snot... na een half uur wilden we wat frisse lucht pakken haha.

We zitten nu in Húsavik, een vissersdorp. Het walvis museum  bezocht, met interessante feitjes en een stukje gewijdt aan Keiko, (de orka van Free Willy 1,2,3)die een IJslandse orka was. Omdat door die films mn orka passie begon, wat resulteerde in mn orka snorkel avontuur in Noorwegen, toch weer een mooie herinnering hier in IJsland meegepakt over Keiko. Helaas gaat de safari morgen niet door ivm het corona virus. We houden hier elke dag de mail bij en het nieuws om op de hoogte te blijven betreft onze vlucht en andere bijzonderheden die voor ons van belang kunnen zijn. Daarnaast genieten we van alles wat we meemaken!

Bij de foto's een kaartje van onze complete reis. Wij waren gestart bij punt A/J (start/eind) en we zijn nu bij G. Al een goede helft gezien dus!

1. Frans Boogaard:
    18 maart 2020
    Schitterende foto's en verhalen! We want more!
  2. Jan en Lukje:
    19 maart 2020
    Dit is toch genieten jouw prachtige verhalen en de foto's. Dank je wel.
  3. Leo Sinke:
    21 maart 2020
    Wat leuk om je te kunnen volgen, mooie foto's van die prachtig verstilde natuur. En stoer met die 4*4