Vulkaanhike, Reykjavik en snorkelfoto's

22 maart 2020 - Middelburg, Nederland

Dag 10:

Omdat de walvissafari in Húsavik niet door ging, besloten we het dorpje zelf te verkennen en deden nog wat boodschappen voor de rest van de week en reden daarna naar Myvatn, wat op ongeveer 45 minuten rijden lag.

We konden daar al vroeg inchecken en besloten daarna de kegelvulkaan Hverfjall te beklimmen. Een stijle klim en zelfs met sneeuwijzers onder de wandelschoenen gleed ik af en toe weg. Maar eenmaal boven gekomen hadden we wel een prachtig uitzicht en besloten heel de kraterrand maar rond te lopen. Daar maakte Sathya een panorama waar je Teun en mij rechts als 2 stipjes ziet lopen. Ik denk dat de temperatuur daar rond de -15  graden lag en de harde winter maakte het er niet echt beter op. Toch vermaakten we ons prima tijdens de wandeling.

In het hotel terug aangekomen lazen we het nieuws dat Transavia alle vluchten annuleerde vanaf maandag 23 maart. Dat was dus ook onze terugvlucht!  Helaas kregen we al enkele dagen geen contact met ze om updates te vragen en vroegen ons af of de repatriëringsvluchten waar we over lazen ook voor IJsland waren. Het was even snelle beslissingen nemen: of afwachten op verder nieuws en er vanuit gaan dat wij wel terug komen met een repatriëringsvlucht met kans dat deze later is dan onze daadwerkelijke datum van de terugvlucht of een vlucht op de vrijdag boeken en de andere dagen skippen. We vonden nog tickets voor de vrijdag en besloten deze te boeken. Betekende wel dat ik de donderdag 550 km moest rijden naar Reykjavik maar er zat verder niks op als wij thuis wilden komen. We hebben 10 dagen hier gehad met een druk programma en heel veel gezien. Natuurlijk misten we wat dingen van ons programma maar we hebben gelukkig niet nog eerder terug moeten vliegen. Wie weet komen we hier weer eens terug maar dan in de zomer, waar je een totaal ander land hebt met opeens ontzettend veel groen!

Dag 11: We vertrokken om half 9 's morgens, en met een goede playlist, veel drinken en eten én gelukkig mooi weer begon ik aan de rit. We namen af en toe een pauze waar ik gebruik maakte om souvenirs in te slaan voor het thuisfront. Tijdens de rit belden Sathya en Teun de overgebleven hotels en de autoverhuur op om uit te leggen over de situatie. Gevalletjes reisverzekering waar we pas aan gaan denken als we thuis zijn. Het fijnste was dat we voor de avond het appartement konden gebruiken die oorspronkelijk voor zaterdag tot en met maandag geboekt stond. Er was nog wat vrij! In de avond Reykjavik in gegaan, Solfarid bezocht wat erg op een vikingschip lijkt. De kerk is ook indrukwekkend. Ook hier weer wat souvenirs meegenomen, plaatselijke kreeftensoep gegeten met roodvis aan een spies en als afsluiter nog in een restaurant gegeten.

Dag 12: We hadden onze wekker vroeg gezet, brachten de auto naar een carwash want die was behoorlijk smerig. De auto weer afgeleverd bij de car rental met geen verdere problemen gelukkig. Uit voorzorg hadden we ook maar alle verzekeringen erbij geboekt met de ruige natuur hier in IJsland. Er waren genoeg barstjes/putjes in de ruit bijgekomen door steentjes van tegenliggers. Om 11 uur vlogen we naar Amsterdam en kwamen om 15:00 uur aan. Ondanks het abrupte einde hebben we genoeg gedaan en gezien om er met een voldaan gevoel aan terug te denken.

Intussen hebben we ook foto's gekregen van de snorkelsessie in de Silfrakloof!

Bedankt voor de leuke reacties op de blog en whatsapp!

1. Frans Boogaard:
    22 maart 2020
    Fijn dat jullie weer heelhuids terug konden komen. Bedankt voor het mee laten kijken naar jullie fantastische belevenissen!